Menu terloops
In Recaps & Resensies [18 Jul 2023]

‘Hartklop’ is ’n besonderse blik op menswees


‘Hartklop’ speel af in ’n staatsopleidingshospitaal met die harde realiteit van die vele tekortkominge en uitdagings waaronder só ’n hospitaal en sy personeel gebuk gaan, wat as ’n deurlopende tema in die vertelling dien.

Deur Rozanne Els

Kyk vanaf 18 Julie op kykNET

‘Hartklop’ is ’n besonderse blik op menswees
Kyk lokprent

In die eerste rondomtalie tonele van Hartklop, kykNET se nuwe Afrikaanse hospitaaldrama, is dit asof die kyker saam met Johannesburg wakker word.

Skote van probeer regmaak wat verbrou is, van vriende wat mekaar oplaai vir werk, van first day nerves en bloederige spoeg, ontvou voor die kyker soos ’n boek se harde band wat ongehinderd oopval, terwyl die eerste blaaie net effens té styf is om moeiteloos te blaai. Aanvanklik verg dit vingers wat moet mooipraat met die papier – saggies – om verder te vorder. Maar dit kom. Later word dié wissel van een toneel na ’n ander, een karakter na ’n ander, een storiedraad na ’n ander, ligter. Meer natuurlik. Meer realisties. 

Meer as ’n Afrikaanse Grey’s Anatomy

Met Hartklop het kykNET, skrywer-skepper Zoë Laband (The Girl from St. Agnes) en die regisseurs Harold Hölscher en Christo Davids, veel meer as ’n Afrikaanse Grey’s Anatomy geskep. Daar is wél, in die eerste paar episodes wat die media voor die reeks se debuut kon kyk, ’n paar voorspelbare plotpunte en ongemaklike toneelspel. Tog, dít is sekerlik onafwendbaar met die gebruik van ’n procedural-formaat. Dit wil sê episodes wat min of meer dieselfde resep volg: ’n Mediese geval van een of ander aard, dokters wat soek vir antwoorde terselfdertyd as wat hulle deur ’n persoonlike drama of innerlike wroeging geteister word, ’n operasie of twee, ’n noue ontkoming óf toetrede na die hiernamaals, en ’n tikkie harde realiteit.

’n Staatsopleidingshospitaal soos dié het baie, baie harde realiteite en uitdagings en dié word mildelik by die storielyn gevoeg. Só word Hartklop eerder meer soos New Amsterdam. Daarin word die lot van diegene wat nie private mediese sorg kan bekostig nie, ook voorop geplaas word.  

Hartklop
Leandie du Randt as dr. Jolene Joubert in Hartklop. Foto: kykNET/Verskaf

Moeilike ewewig

Daar is wel ’n delikate balans tussen die mediese storielyne en die persoonlike intriges van die hospitaal se personeel wat deurentyd dreig om net-net te veel na die een of die ander kant gerig te wees. Dít voel egter meer soos groeipyne eerder as ’n inherente of onoorbrugbare gebrek van die reeks as geheel, deels omdat die struktuur wel goed uitgebou is.

Wat wél pla, is die vertellingsritme. Dit spring rond soos ’n frenetiese bloeddruk wat teen Max Verstappen-spoed die hoogte inskiet voordat dit ewe vinnig val en dan eers ’n slakkepas aanneem in ’n poging om ’n tipe van tempo-ewewig daar te stel. 

In dié mengsel van hospitaal- en persoonlike stories is dit egter veral die kinematografie, die toneelspel van ’n paar besonderse akteurs en Dawie de Jager se soundscape wat dit regkry om beide die storie te anker én dit deurentyd vorentoe te dryf. 

Uitblinkers

Hartklop
Oros Mampofu as dr. Fezile Nodada. Foto: kykNET/Verskaf

Die rolverdeling as ’n geheel (minstens in die eerste twee episodes) is nie heeltemal divers – of realisties – genoeg vir die staatshospitaal-konteks waarin dit afspeel nie. Uit die lot hoofspelers is dit veral Leandie du Randt as dr. Jolene Joubert en Oros Mampofu as dr. Fezile Nodada wat met ’n ongelooflike chemie jou aandag eien.

Du Randt, wie se rol in Showmax se rillerreeks Donkerbos haar toegelaat het om met pynlike emosionele diepte te speel, is hier ’n straight shooter. Sy skroom nie om haar disillusionment oor die mediese stelsel met Fezile, haar nuwe intern, te deel nie. Terselfdertyd, so teer en gatvol as wat sy blyk te wees, is daar vroeg tekens dat daar trauma in haar sluimer. Wonde met rofies wat te gereeld oopgekrap word. Sy maak grappies wat dalk glad nie grappies is nie. Sy beweeg met die angstigheid – en moegheid – van iemand wat wag vir haar wêreld, altans dit wat daarvan oor is, om te finaal te implode

Van Simoné Pretorius se karakter, dr. Elani Breytenbach, wil ’n mens nie hou nie. Elani is entitled en irriterend. Sy lees soos Grey’s Anatomy se April Kepner-karakter in haar eerste paar seisoene voordat sy haar nonsens laat staan het. Die toneelspel is egter foutloos. Pretorius skat en speel net reg om Elani genoegsaam dwarstrekkig, maar ook herkenbaar vir die kyker te maak. Sy’s of jy of iemand wat jy ken. 

Terwyl akteurs soos Dawid Minnaar, Jacques Bessenger en Renate Stuurman se spel ook dividende lewer, is daar egter ’n paar ander spelers wat stram en ongemaklik lees. 

Hartklop
Simoné Pretorius as dr. Elani Breytenbach. Foto: kykNET/Verskaf

Mensestories

Wat die kinematografie betref, is die eindproduk visueel puik. Daar’s ’n blou-grys (kleur)toon wat die beeldmateriaal vasgespe aan die mistroostige realiteit van hierdie godsverlate staatshospitaal. Dit dien ook om die oomblikke van levity op ’n besonderse wyse te laat uitstaan. Die skote is skoon, dinamies, en só belig dat die kyker in die hospitaal, in die operasiesaal, gedompel word.

Ek hoop tog vir meer nabyheid in die kamerawerk om byvoorbeeld die onvoorspelbaarheid van menslike reaksies, en menswees, nog beter vas te vang. Hospitale – baie soos lughawens – is immers waar ons mense op hul rouste sien. Met die hospitaal as agtergrond is ’n groot deel van die vertelling dus reeds gedoen. Dis die mensestories wat daarin afspeel – en waarop ons so ’n besonderse blik kry – wat die reeks verder verryk. Dalk is dit vreugde wat dan deurskemer. Dalk seer. Definitief menswees.


Hartklop begin op Dinsdag, 18 Julie om 20:00 op kykNET (DStv-kanaal 144). Dit sal ook op Catch Up beskikbaar wees.

Wat, waar en wanneer?

Ons kies en keur die beste plaaslike en internasionale sepies, reeks en flieks om nou op Showmax, DStv en Netflix te kyk.

Sien ook Meer

Jy sal hou van:

Wat om te kyk in 2025: Die 10 TV-reekse waarna ons die meeste uitsien

‘White Lotus’, ‘The Last of Us’, ‘The Handmaid’s Tale’ en nog keer met opvolgseisoene na die kassie terug, terwyl nuwe skeppings soos ‘Suits L.A.’, ‘The Pitt’ en ‘Zero Day’ – met Robert de Niro wat vir die eerste keer in sy loopbaan van nagenoeg ses dekades in ’n TV-reeks speel – ook wag. Daar is inderdaad baie, baie lekker televisie om na uit te sien in 2025.

Meer

Plaaslike stories kraai koning met kyksyfers op Showmax

Uit die tien reekse wat die meeste in 2024 op Showmax gestroom is, was nege plaaslike produksies met slegs HBO se epiese fantasiereeks, 'House of the Dragon', wat met Suid-Afrikaanse storievertellers kon meeding. 

Meer

Golden Globes 2025: Waar om vanjaar se wenners te stroom

Van die meesterlike en epiese historiese drama ‘Shõgun’ tot die vlymskerp komedie ‘Hacks’ – hier is waar jy die reekse en films wat vanjaar beeldjies by die Golden Globes ingepalm het, kan kyk.

Meer
5

Totsiens, ‘Wyfie’: S2 se 5 onvergeetlike storielyne

Met die laaste sarsie 'Wyfie'-episodes op hande, kyk ons terug na vyf storielyne wat ons tydens die tweede seisoen van dié baanbrekende Afrikaanse universiteitsdrama geboei het.

Meer
Sien alle opsies